8 maart 2011

Forums over medische ingrepen

Vorige week bij de orthopeed geweest in verband met rugklachten. Ik had me wel een beetje voorbereid op een gesprek als dit: ja, op de foto zien we wel wat slijtage maar dat zegt niet zoveel, ga nog maar eens naar de fysio of een mensendieck therapeut, of heb je deze pillen al gebruikt? Nee, ik weet niet waar die klachten precies door ontstaan, u moet er mee leren leven...

Het liep totaal anders, ik kon binnen 8 dagen terecht bij een orthopeed (viel me heel erg mee, had een enorme wachtlijst verwacht) en die nam best even de tijd om goed te luisteren, even wat testjes, foto's bekijken en zijn conclusie was: ik snap het wel dat je pijn hebt. Bla bla, zeer forse slijtage, best logisch etc.

Er blijkt ook wel wat aan te doen via een operatie maar daarvoor was nog wat meer onderzoek nodig en die operatie moest ik niet te licht over denken. Het succespercentage was niet zo hoog. Afgesproken dat ik even wat meer wilde lezen over zo'n operatie (spondylodese) en dat we ondertussen wel wat meer onderzoek zouden doen (mri kon al 2 werkdagen later!)

Nu het probleem: bij het lezen van alle informatie van ziekenhuizen merk je dat ze bijna allemaal copy-paste doen van andere ziekenhuizen. Je moet het dus doen met een paar A4-tjes voor een flinke operatie. Best weinig als je je wil inlezen. Dan maar eens lezen hoe anderen zo'n operatie ervaren hebben, dat is nuttige informatie denk je dan.... Wat je dan leest is werkelijk heel triest. Bijna alleen maar mensen die problemen hebben na zo'n operatie. Zou het succespercentage dan zo slecht zijn? Het lijkt er sterk op dat vooral de mensen waarbij het niet goed is gegaan de behoefte hebben om het van zich af te schrijven. Volkomen begrijpelijk overigens. Je zal maar door het leven moeten met wandelende schroeven in je rug.

Best jammer dat de groep waarbij het goed is gegaan zich niet laat horen op het internet. Ik hecht wel waarde aan ervaringen van mensen die zelf zo'n ingreep hebben ondergaan. Artsen hebben toch de neiging om dingen niet goed bij de naam te noemen. Pijn is al snel "een beetje gevoelig"
Dus bij deze nog even een tip voor anderen: zet ook even je ervaring op het internet als het gewoon prima is gegaan en als je informatie zoekt, bedenk je dan wel dat wat je leest waarschijnlijk niet representatief is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten