13 februari 2011

Leukste beeld van Amsterdam staat in een boom

We worden in Amsterdam helaas geconfronteerd met soms wel heel erg lelijke kunst of kunst die gewoon niet zo handig is. Ik denk daarbij aan erg tere glazen objecten in Amsterdam Zuid-Oost. Toch hebben we ook positieve uitzonderingen. Het leukste beeld van Amsterdam staat in een boom en is alleen zichtbaar voor mensen die weten waar hij staat.

Ik vroeg me af hoe het zo is gekomen dat we een kunstwerk in een boom hebben. Het antwoord is verbeisterend, niemand weet het. Het beeld is gemaakt door een anonieme kunstenaar, dus de gemeente heeft er niets mee te maken. Hij stond er gewoon in ineens, het zagertje. Het mannetje is al sinds 1989 te zagen om zichzelf ten val te brengen.

Een bedankje aan de anonieme kunstenaar lijkt me wel op zijn plaats dus bij deze... Beste anonieme kunstenaar, heel erg bedankt voor het plaatsen van je beeld. Ik heb er vaak naar staan kijken en elke keer met een glimlach op mijn gezicht. Je beeld maakt me vrolijk. De leukste kunst in de stad maak jij, en niet in opdracht van de gemeente met al zijn commissies met kunstkenners, maar gewoon voor ons, zodat wij er ook van kunnen genieten.
Dank je wel.

Wil je hem ook zien? Kijk de volgende keer eens omhoog bij het Leidsebosje (vlak bij het Leidseplein). In de plataan op een van de onderste takken is hij te bewonderen.
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten