20 februari 2011

500 miljoen golfballen per jaar verloren

Zo af en toe ga ik een balletje slaan, een golfballetje welteverstaan. Ik ben nog lang geen pro dus ik heb regelmatig een afzwaaier en als er ergens een sloot of een meertje is als hindernis dan heeft mijn bal vaak het idee dat tijd is voor een bad.

Ik blijk gelukkig niet de enige golfer te zijn die wel eens een bal kwijtraakt. Per jaar raken we 500 miljoen ballen kwijt! Stel je eens voor hoeveel dat is, hoeveel vrachtwagens met golfballen is dat wel niet?

Dat ze kwijt raken is volledig te begrijpen maar waar blijven ze dan? Je kan ze vaak wel 2e hands kopen, de zogenaamde lakeballs maar dan nog! Er liggen dus miljarden golfballen te wachten op hun baasje.
De Deense golffederatie heeft uit laten zoeken dat een golfbal er 100 tot 1000 jaar over doet om te vergaan dus dat kan ook niet aan de orde zijn. Al die ballen zijn dus ergens. Raar idee.

Er zijn overigens al ballen met een sensor erin zodat je hem beter terug kan vinden en er zijn ook ballen die beter biologisch afbreekbaar zijn. Vooral dat laatste lijkt me een prima ontwikkeling voor de snelstgroeiende sport van Nederland. Er zijn zelfs golfballen die veranderen in visvoer, ideaal voor opvarenden van een cruiseschip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten