15 juni 2009

Koekjes soppen wetenschappelijk benaderd


Ben jij een sopper en denk je dat je de enige bent? Niets is minder waar. Op de site van Verkade staat te lezen dat niet minder dan 1 op de 3 Nederlanders wel eens sopt. Droge biscuits zijn de toppers onder de soppers in Nederland. Dat laatste is merkwaardig te noemen. http://www.onepoll.com/ deed onderzoek onder 3000 mensen en kwam tot deze volgorde:
1 Chocolate digestive
2 Rich Tea
3 HobNob
4 Digestive
5 Chocolate Bourbon
6 Chocolate HobNob
7 Chocolate chip cookies
8 Custard Creams
9 Shortbread
10 Ginger nut
Wellicht zijn niet al deze koekjes op de markt in Nederland maar het is duidelijk dat koekjes met chocolade erg goed scoren. Waarom doen wij Nederlanders het dan toch met droge biscuitjes? De verklaring ligt wellicht in onze zuinige volksaard. Ik vermoed dat wij die biscuitjes kopen omdat ze goedkoop zijn en niet zo baggervet en eenmaal thuis beseffen we dat ze zo gortdroog zijn dat ze bijna niet gewoon te eten zijn. Weggooien doen we niet, we hadden immers net zo'n mooi koopje gedaan in de supermarkt dus we soppen onze miskoop.
Misschien is het ook omdat wij wat avontuurlijker van aard zijn of het soppen beter beheersen. Een koekje met een chocolade"hoesje" valt minder snel in je thee en is dus makkelijker (maar geeft wel meer vlekken) Een soort beginnerskoekje dus. Het gewone biscuitje vraagt meer de sopper, het komt aan op timing, een fractie te laat terugtrekken heeft bijna altijd een drijvend koekje tot gevolg.
Dr Len Fisher heeft ook uitgebreid onderzoek gedaan naar het Dunken (engels voor soppen). Absoluut leuk leesvoer voor mensen die meer willen weten over het fenomeen soppen.

Zelf ben ik geen sopper. Mijn favoriete koekje is een stroopwafel. Het liefst die grote verse die je in Amsterdam halverwege de Albert Cuyp markt kan kopen. Die moet je meteen eten en zeker niet soppen. De stroopwafels uit de supermarkt behoeven wel enige aandacht, die sop ik niet maar leg ik boven mijn beker zodat de stroop toch een beetje gaat smelten. Geen idee wat ik bedoel? Het is toch een internationaal fenomeen aan het worden en er is zelfs een instructiefilmpje te vinden op internet.

1 opmerking: