6 april 2011

Wat is nou weer een acai bes?

Het zal wel aan mij liggen maar tot voor 6 maanden geleden had ik nog nooit van een acai bes gehoord. Tegenwoordig kom ik het woord bijna elke dag wel  een keer tegen. Misschien ook wel door die reclame op televisie met die irritante drukke man van de drankjes van we keep it cool you get the best. Het lijkt wel zoiets als met het woord tsunami, had ik een paar jaar geleden ook nog nooit over gehoord.

In ieder geval werd mijn nieuwsgierigheid gewekt, ik kan het overal in drankje en pilletjes krijgen en en zou heel erg gezond zijn maar ik heb ze nog nooit als besje in de reclamefolder zien staan. Sterker nog ik weet niet eens hoe die acai besjes er uit zien. Tijd voor een beetje research, ik wil natuurlijk wel kunnen meepraten op de tennisbaan over de nieuwste trends.

Het onderzoekje leerde me dat zo'n besje ongeveer 2,5 cm in doorsnee is en hij is mooi donkerblauw, als ik naar het plaatje kijk doet hij me denken aan druiven en rode wijn. De bes zit boordevol antioxidanten en dat klinkt best heel eng maar je lijf schijnt dat juist nodig te hebben. Ik denk bij anti-oxidanten altijd aan deodorant maar dat zal mijn vrije associatie zijn.

De besjes groeien in grote trossen aan palmbomen (en dus niet aan struiken zoals ik dacht) en palmbomen staan in Brazilie, Peru en Suriname. Die palmbomen zijn zo'n 20 tot 30 meter hoog maar omdat dat zo onhandig is met plukken is er ook een dwergvariant van gemaakt. Er zijn hele plantages met die palmpjes dus de reclame dat ze op moeilijk bereikbare plaatsen groeien is volslagen onzin.

De kracht van Oprah 
Hoe komt het dan toch dat die acai besjes ineens zo immens populair zijn? Oprah heeft er met Dr. Oz aandacht aan besteed in een programma. Het zou ook kunnen helpen bij gewichtsproblemen, dus heel Amerika is ineens wakker geworden. Door dat programma kwam het eens zo anonieme besje ineens in de spotlights te staan. De kracht van Oprah kent geen grenzen.

In reclames worden er allemaal gezonheidsvoordelen benoemd: het zou je helpen bij het afvallen, er zijn ook in Nederland al heel wat websites met het acai dieet. Of het werkt durf ik niet te zeggen. Er zitten wel heel wat vitamines in die acai besjes en ook nog omega 6 en 9 vetten dus het zal best wel gezond zijn.

De besjes zouden smaken naar bosbes, noten en chocolade. Dat klinkt best goed toch? Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we die besjes gewoon in de winkel zien liggen. Voorlopig is mijn nieuwsgierigheid bevredigd. Ik ga het wel een keer proeven, het klinkt best lekker en die pillen die ze er van maken die sla ik nog even over, ik denk dat die niet lekker smaken en de gezondheidsclaims geloof ik pas als de wetenschappenlijke magazines er positief over schrijven. Ik vermoed dat het "gewoon" een voor ons nieuw soort gezond fruit is, niets meer en niets minder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten